De två senaste veckorna har det kanske inte hänt så mycket rent fysiskt på SE-KEG projektet. Det var varit helger och sedan har onsdagsutbildningarna stulit en del fokus från de som arbetar med vår Cub. Men helt stilla har det inte stått.
Ena vingen har börjat demonteras. De fyra innersta skadade spryglarna har tagits loss. Det har även den skadade träramen på vingspetsen (som var "krigsreparerad").
Motorn har börjat konserveras. Tyvärr så har den medlem som startade detta arbete fått svårt med ledig tid på dagarna. Vi skulle därför önska stöd från någon medlem med ledig tid på dagarna för att han/hon ska kunna fråga vår tekniker Håkan om tips för hur detta ska gå till på bästa sätt.
Det är fortfarande behov av att göra ren stabbe och roder från lim och lösa färgrester.
Vår projektledare Peter Curwen presenterade på förra veckans styrelsemöte status på projektet.
Hittills har inga allvarliga rostangrepp hittats i vingar eller bakskrov. Fram till september 2013 bedöms därför följande aktiviteter vara genomförbara.
Stjärt - blästring och målning av struktur (LFK eller inköpt tjänst – TBD)
• Inköp av reservdelar till vingarna och reparationer:
– Byta 4 sprygelar på båda V & H ving
– Byta en del av ”false spar” (plåte) båda V & H ving
– Byta ving spets ”bow” (trä) på H ving
– Ny klaff och skevroder ”bearing blocks” och bultar
• Ving, klaff, skevroder - preparation och grundmålning av
struktur
• Inköp av duk, dope, färg
• Börjar dukning av vingarna och stjärten
Beslutet blev "Styrelsen beslutar att godkänna 20 000:- initialt och att ge mandat till VU att besluta om de återstående 50 000:-"
kan tyvärr inte i morgon,jobbet kallar för en dyngdag i huvudstaden,iväg 0800 och hemma igen 0100,men skall tänka på er i acetondimman,kör hårt
SvaraRadera/Per
Vi ska förtära en påse Peps till din ära! Tyvärr så är jag själv en smula dubbelbokad då jag stöttar med grillning på iPad-kvällen.
SvaraRaderaHe he,grilla lugnt...
Radera