måndag 4 februari 2013

Allt har en början

Denna blogg är tänkt att följa arbetet med att restaurera SE-KEG, en Piper PA-18-150 Super Cub som flygs av Linköpings Flygklubb, LFK. I senare inlägg kommer SE-KEG historia samt den legendariske klubbmekanikern Karl-Erik Gustafsson, a.k.a. "Kalle Flaps" presenteras. Hon har under många år flugit i klubbens regi, men nu är det dags för en stor översyn, inklusive omdukning av vingar och skrov.

Arbetet kommer att genomföras ideellt av medlemmar i klubben under överseende av klubbens tekniker. Vissa moment som kräver certifierad tekniker kommer att läggas ut på lämpligt företag/person. Kostnaden för klubben kommer därmed att till stor del stanna på enbart kostnaden för reservdelar.

En arbetsgrupp har tillsatts av LFK styrelse och tillsammans med klubbens tekniker så har ett antal åtgärder definierats. Dessa åtgärder har sedan delats upp i två arbetspaket:

- Akut luftvärdighetspåverkande åtgärder. Dessa är tänkta att åtgärdas under 2013 så att SE-KEG kan tas i drift igen någon gång under våren 2014.

- Långsiktigt luftvärdighetspåverkande och kosmetiska åtgärder. Dessa är tänkta att åtgärdas tidigast vintern 2014, vilket innebär att renoveringen kommer att vara fullständigt genomförd tidigast sommaren 2015.

Genom att göra så här så belastas inte de frivilliga så hårt och dessutom så finns flygplanet tillgängligt redan under sommaren 2014, vilket inte är helt säkert om alla åtgärder ska göras i ett och samma paket.

Åtgärderna har kalkylerats och planen tillsammans med tillhörande kalkyl kommer att presenteras för LFK styrelse i närtid. Så fort som planen och ekonomin har godkänts av styrelsen så kommer arbetet att starta upp.

Syftet med att renovera SE-KEG är dels att behålla ett historiskt flygplan av högt värde för LFK, då flygplanet en gång i tiden byggdes på klubben. Men det är också meningen att renoveringen ska aktivera så många som möjligt av klubbens medlemmar. Givetvis så många som möjligt som aktiva deltagare i renoveringen, men även för att de övriga medlemmarna och besökare ska kunna komma in i hangaren och se hur arbetet fortlöper. Att ta en kopp kaffe och hänga i hangaren ska vara en naturlig del av medlemskapet i en flygklubb!

Läs även detta inlägg om SE-KEG hos LAE.

4 kommentarer:

  1. Om ni vill se lite vad ni har framför er så kan ni ta en titt på
    https://picasaweb.google.com/104321906461715199173/RestorationOfMySuperCub#

    Jag rekommenderar också
    http://www.supercubproject.com/drawings
    där alla ritningar finns att hämta hem gratis.

    Och så förstås att ni hänger runt lite på forumet hos
    http://www.supercub.org

    Det grabbarna och tjejerna i det forumet inte vet om Super Cub - det är inte värt att veta!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tack Mattias!

    Du lyckades hitta hit trots att vi ännu inte gjort reklam. :-)

    Jag höll precis på att lägga upp länkar till just Supercub.org och Supercubproject.com, se till höger. Tanken är att i fortsättningen lägga upp en del material som handböcker och liknande på den här bloggen allt eftersom vi får tag på lämpligt sådant.

    SvaraRadera
  4. SE-KEG, känd från Internet!
    http://www.flickr.com/photos/24101413@N03/3985268764/
    http://www.airport-data.com/aircraft/SE-KEG.html
    http://nykroppaflygcentrum.rular.se/P3191251

    SvaraRadera