Första onsdagsbyggkvällen gick med rasande fart. Bägge vingarna har nu blivit avdukad och är möjliga att inspektera. Stor applåd till de som jobbade!
Vid en första snabb inspektion så såg vi en del intressanta saker (se ovanstående bild):
- Ett metallstag var borta och var ersatt med ett kvastskaft som det stod "HELA" på! När detta inträffat vet bara gudarna (och "Kalle Flaps"). Det kan vara från renoveringen för 25 år sedan. Det kan vara från reparationen av den ground loop som inträffade något år efter första flygningen. Duken ovanför denna "lagning" såg dock rätt så original ut, så troligast är att det är från ursprungsrenoveringen och att Kalle helt enkelt inte hade alla delarna som krävdes. Att han sedan var en mästerlig tekniker och förstod att välja rätt material för en utbytesdel visar om inte annat att ingen har kunnat ana att det satt ett kvastskaft i ena vingen.
- Huvudbalkarna i ena vingen var målade med primer. Själva spanten var metallrena. I den andra vingen så var det tvärtom! Dock så lyste rosten med sin frånvaro.
- Ett spant närmast kroppen var avbrutet och låg mer eller mindre löst i kroppen.
- Dessutom fanns det några mindre bucklor lite här och var.
LFK:s tekniker har tittat på vingarna och bedömt att det inte behövs någon sprickundersökning, utan att vi byter ut de skadade delarna.
Nästa tisdag så kommer vi att konservera motorn. Cylindrarna tas av och smörjs in och sedan ställs resten undan i pannrummet i väntan på att arbetet med kroppen och vingarna blir färdigt.
Kopplingar och roderlagringar ska vi nog byta ut för dels glappar de och vissa är uppbrotschade,
och vi måste "ner"till orginaldimension.
Nästa onsdag fortsätter arbetet. Det som är planerat är rengöring av inkråmet i vingar och roder. Gamla lim- och dope-rester, olja och smuts runt gångjärn och infästningar ska tas bort. Aceton, torkduk, skyddshandskar och andningsmasker finns i lokalen. Är det bra väder kanske vi kan vara ute.
Efterlysning: Vi behöver fortfarande en del utrustning. Vid demonteringen upptäckte vi att 3/8 tums nycklar var bra att ha gott om. Är det någon som ligger inne med några konsoler vi kan smälla upp på väggen för att hänga upp roder i väntan på klädsel så vore det bra.
Den som är nyfiken på hur det går är givetvis välkommen förbi för en kopp kaffe och allmänt flygsnack.
En liten kommentar om kvastskaftet. Det saknades inget metallstag, däremot var träbågen som utgör vingspets bräckt och skaftet stagade en skarvbit som var ditlimmad. Rätt snyggt egentligen, men vid städningen i verkstan hittade vi en exakt likadan träbåge som den bräckta. Min gissning är att den var tänkt att ersätta den bräckta, men att det bedömdes som ett för stort ingrepp att frilägga hela vingspetsen, därav den lite "provisorisk" (fältmässiga skulle vissa säga) lagningen.
SvaraRaderaNu får vi ta chansen att göra bytet som Kalle Flaps aldrig gjorde!
/Lars Th.
Ah. Lysande! Kalle Flaps måste le i sin himmel.
SvaraRaderaJag kan inte komma ihåg att det satt något kvastskaft i vingen från början utan det är nog en fältmässig lagning efter ground loop. Kalle var petig som tusan när det gällde att göra rätt från början samtidigt som han var en mästare på att få saker i luften snabbt om det behövde snabbrepareras. Texten "HELA" bör ha en innebörd. Kan det vara Helmer Larsson som varit inblandad? Han var en Cub-profil i Stockholm och Nyköping.
SvaraRaderaDet här med balkarna och spryglarna har ju sin förklaring i att vingarna plockades ihop av tre eller fyra mer eller mindre kvaddade vingar.
Intressant teori Håkan. Vi får utreda det i vår dokumentation av renoveringsprojektet!
Radera